SELAMAT MELAYARI MYBLOG

MUAT NAIK TERKINI DI BLOG SAYA

Sabtu, 17 April 2010

Kalau Mencari Teman...



Islam merupakan agama yg lengkap dalam semua aspek kehidupan sama ada dr segi ilmu
pengetahuan, ekonomi, politik dan juga sosial. Oleh itu, dalam kehidupan sosial, kita telah disediakan beberapa garis panduan yg kalau diikuti boleh mendatangkan kebaikan dan menghindarkan keburukan.

Contoh kehidupan bersosial ialah soal mencari sahabat. Kita dinasihatkan supaya berhati-hati memilih sahabat kerana Islam menegah kita mancari sahabat yg boleh membawa kpd kemungkaran seperti firman Allah s.w.t. dalam surah Kahfi ayat 29 yg bermaksud :

"Janganlah engkau mengikuti orang yg telah Kami lupakan hatinya utk mengingat-ingat
(berzikir) pada Kami dan ia suka mengikuti hawa nafsunya."

Sekiranya kita memilih sahabat yg terlalu cintakan dunia dan mementingkan hawa nafsunya, sahabat itu akan merugikan kita. Malah, lambat-laun, kita mencari sahabat yg soleh yg paling ingat-mengingati ke jalan yg diredhai oleh Allah s.w.t. Hal ini dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sebuah hadis yg bermaksud :

"Seseorang itu menurut agama (aturan) kekasihnya, maka oleh sebab itu baiklah seseorang dr kamu semua itu meniliti orang yg dikasihi."

Dalam mencari teman dalam erti kata yang sebenar, perlulah penelitian dibuat agar tidak terjebak dengan unsur-unsur negatif yang akan merugikan kita. Tepuk dada tanya iman..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...